Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Proč už je Facebook za zenitem?

Poslední dobou se množí příspěvky a příběhy mladých i starších uživatelů, které vyprávějí o tom, jak mládež postupně opouští Facebook a vysvětluje své důvody  k těmto krokům. Se svou troškou do mlýna nyní přispěl i Gene Marks v článku pro časopis Forbes.

Nedávno jsem si něčeho všiml. Mé náctileté děti už na Facebooku nebývají tolik, jako kdysi bývaly.

Facebook býval členem rodiny – a už není

Facebook byl po dlouhá léta součástí naší rodiny, podobně jako má tchyně nebo náš pes. Milovanější než tchyně, ale samozřejmě méně milován než pes. Byla to první aplikace, kterou jsme použili v první minutě po zapnutí našeho počítače. Zájem se ale vytratil s tím, jak mé děti vyrostly. Jistě, všechny tři, nyní se nacházející v pozdním teenagerském věku, se stále přihlašují na Facebook několikrát denně. Stejně důležité je ale poznamenat, že také tráví více svého volného času na jiných sociálních sítích. Jeden z mých synů je velkým fanouškem YouTube. Druhý syn preferuje Twitter. Má dcera je závislá na Redditu a já jsem spíš typ LinkedIn.

Je tedy Facebook na ústupu? Zprávy z poslední doby tomu nasvědčují.

Teenagery už Facebook nebaví – je moc vlezlý

Třináctiletá Ruby Karp nedávno vysvětlila, proč ona ani nikdo z jejích přátel nepoužívá Facebook. Mezi svými důvody zmiňuje například tento: „Facebook se moc snaží. Teenageři nesnáší, když se lidé moc snaží, odrazuje je to. Náctiletí se radši připojí z vlastní vůle. Pokud jim neustále vykládáte o nových prvcích Facebooku, otrávíte je a oni si najdou jiná sociální média.“

Chris Hoffman ze stránky TechUseOf souhlasí s tím, že nejenže už Facebook není tak cool jako dříve, ale navíc ještě vzniklo velmi mnoho jiných báječných platforem pro sociální média. Mezi jinými třeba Tumblr, Instagram, SnapChat nebo WhatsApp. A samozřejmě Twitter. „Je zajímavé,“ píše Chris Hoffman, že lidé „opouštějí sociální sítě jako je Facebook, které jsou propojené s jejich skutečnou identitou, a míří na sociální sítě, kde vystupují pod pseudonymy, odlišnými od jejich skutečných jmen, a avatary, které nejsou jejich skutečnou fotografií.“

Teenageři zkrátka nemají rádi nic, co jim nutí dospělí, ani aktivity, které baví jejich rodiče. Lidé navíc požadují více soukromí. Zvyšuje se využívání mobilních aplikací a také služeb typu Yelp nebo Foursquare, což dále ukrajuje z popularity Facebooku. A je toho víc.

Facebook je „jenom“ pro zábavu

Smrt e-mailů byla nesmírně přeceněna. E-mail stále patří mezi hlavní prostředky komunikace ve všech firmách a společnostech na světě. Sledoval jsem své děti, jak prochází střední školou a začínají na vysoké. Když nyní potřebují komunikovat s kýmkoliv z „dospěláckého“ světa – trenérem, profesory nebo potenciálním zaměstnavatelem – činí tak přes e-mail. Brblají, ale nemají na výběr. Nemůžou těmto lidem poslat zprávu přes Facebook. Facebook není místem pro korporátní, profesionální komunikaci. Vždy to bylo a bude místo pro zábavu. Čím více času lidé tráví mimo Facebook, tím více zde nacházejí rozptýlení, které je od této sociální sítě udrží daleko na delší časové období.

Větina společností zjistila, že Facebook má limitovanou, pokud vůbec nějakou, hodnotu. Jistě, existuje mnoho společností, zejména malých podniků, které umí Facebook příkladně využívat. Z tohoto jediného důvodu doufám, že Facebook nikdy nezmizí. Je to úžasná platforma pro propagaci vašeho byznysu, budování komunity, získávání nových zákazníků a poskytování excelentního zákaznického servisu. Aspoň tak dlouho, dokud jsou vaši zákazníci na Facebooku a vy si přejete investovat své zdroje do budování a udržování aktivní stránky. Takže pokud vedete obchod s jogurty nebo jste nezávislý komik, je Facebook skvělým místem pro nalézání nových příležitostí a zároveň pro blízký kontakt s vašimi přáteli a zákazníky. Pokud ale prodáváte kontejnery, průmyslové potrubí nebo plech, na Facebooku asi nenajdete tu správnou komunitu. A věřte mi, když říkám, že většina společností v této zemi vyrábí nesexy, nepřitažlivé produkty jako jsou právě kontejnery nebo potrubí.

V záplavě specializovaných sítí nemá nemastný neslaný Facebook šanci

Další věc, která přispívá k úpadku Facebooku: svět se stále rozpadá na menší části. Lidé stále vytvářejí nové obory, nové specializace, nová povolání – nové způsoby, jak by sami sebe učinili relevantními. Totéž platí i pro sociální média. Facebook byl po přelomu milénia králem díky své všeobecnosti. Nyní se ale průmysl sociálních médií rozpadá na specializace: stránky pro sdílení fotografií, stránky pro sdílení videí, mikroblogy, check-in stránky atd. Tento trend bude pokračovat a s ním bude Facebook ztrácet své členy.

Lidé ve Facebooku nesedí a nekoukají

Nezapomínejme však, že Facebook má více než miliardu uživatelů a řídí ho nesmírně chytří lidé. A tito lidé nesedí s rukama v klíně. Společnost neustále vyvíjí nové způsoby, jak své služby zprostředkovat uživatelům mobilních zařízení, generovat vyšší zisk z reklam, aniž by byly příliš obtěžující, a poskytnout větší hodnotu své komunitě.  Společnost nakupuje nové klíčové technologie, jako třeba rozeznávání hlasu, aby nadále vylepšovala své produkty. Minulý týden společnost ohlásila plánovaný systém mobilního placení, který by mohl konkurovat PayPalu. Tohle zkrátka není společnost, která jen nečinně sedí. Silně věřím, že za deset let bude Facebook stále největším hráčem  a vůdcem sociálních médií. Není ale sporu o tom, že jeho vliv upadá.

Facebook je jen aplikace – a ty se omrzí

Proč Facebook upadá? Není to jen z výše zmíněných důvodů. Skutečně to není „služba“, jak by byl rád nazýván. Comcast je služba. Verizon je služba. Společnosti technické infrastruktury jsou služba. Jsou to společnosti, které poskytují životně důležité hodnoty našim životům (ano, i televize je pro mnohé důležitá hodnota, nehedě na to, že Comcast a Verizon dále poskytují i internetové a telefonní připojení). Když služby, jako je Internet, telefon, dodávka elektřiny nebo vody nefungují, váš byznys je tím zásadně poškozen. Pokud selže Facebook, pro mnoho malých společností to bude špatné, ale zdaleka se to tak zásadně nedotkne široké populace.  

Naučili jsme se, že Facebook není ani operační systém. Windows, iOS a Android jsou operační systémy, které umožňují fungování našim platformám – nedávné selhání pokusu Facebooku ovládnout naše chytré telefony jen dokládá tuto skutečnost. Facebook není ani platforma. Máme počítače od Dellu a Lenovo, chytré telefony od Samsungu a Motoroly, tablety od Applu a Amazonu, které vytváří naše platformy. A Facebook není ani infrastruktura. Routery, spínače, kabely a servery jsou infrastruktura. Nakonec zjistíte, že Facebook je pouhá aplikace. A aplikace se lidem dříve či později omrzí.

Zdroj: http://www.forbes.com/sites/quickerbettertech/2013/08/19/why-facebook-is-in-decline/

Publikováno: Středa, 28 Srpen, 2013 autorem Facemag.cz