Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Politické strany a Facebook? Naprostý trapas

Podle expertů z oblasti marketingu je využívání sociálních sítí politickými stranami naprostý průšvih. Politici Facebook zjevně nechápou a místo vyvolávání diskuse si jen dělají reklamu nebo blokují příspěvky svých potenciálních voličů.

Měsíc  před volbami se ukazuje, jak tristní je situace politických stran, když přijde na využívání moderních komunikačních kanálů. Politické strany využívají Facebook a další sociální sítě v podstatě jen k tomu, aby sem postovaly články z jiných médií a prezentovaly svůj volební program. To ale zejména mladým voličům, kteří sociální sítě ve velké míře využívají, zdaleka nestačí.

„(Politické strany) musí umět vyvolat diskusi, otvírat témata a následně být v diskuzi aktivní,“ říká k tématu Ondřej Obluk z Ogilvy Mather. „Plus vždycky zabírá nebrat se smrtelně vážně a komunikaci odlehčit.“

A to je právě kámen úrazu. Politické strany na Facebooku komunikují strojeně, z jejich jednání lze vycítit, že na sociálních sítích jsou proto, že se to od nich tak nějak očekává. Z éry, kdy se k prezentaci strany začaly masivně využívat billboardy, si strany tento zvyk přenesly i do sociálních médií a ze svých stránek či profilů dělají pouhé další inzertní místo.

Experti se shodují, že nejlépe si v předvolebním utkání na sociálních sítích vede ANO Andreje Babiše a TOP 09, na druhém konci žebříčku se naopak umístily tradiční strany ODS, ČSSD a KSČM.

ODS blokuje příspěvky uživatelů

Strana před volbami cílí na mladí voliče, o čemž výstižně vypovídá její kampaň #Volím_pravici. Ačkoliv název této kampaně svým vizuálem evokuje sociální sítě, strana sama se na nich pohybovat neumí. Svou stránku na Facebooku vyplňuje pouze nezáživnými, pro mladé publikum nestravitelnými videi, kterými prezentuje svůj program, a fotografiemi s hesly z kampaně.

Fanoušci ODS navíc ani nemají možnost na stránku svého favorita něco napsat: oproti ostatním stranám má ODS tuto možnost zablokovanou. Aby přívrženci ODS dostali aspoň něco, nabízí jim strana funkci ,která na profilovou fotku fanouška přidá logo ODS.

ČSSD: Sociální síť nebo blog? Já nevím, mně je to jedno

ČSSD podle Martina Ježka z Inspiro Solutions vyniká množstvím kvalitního obsahu na svém stranickém blogu, přinést podobnou kvalitu i na sociální sítě ale totálně nezvládá. Svou stránku na Facebooku ČSSD jen tapetuje pozvánkami na setkání s politiky a plakáty s předvolebními sliby. Nudnou atmosféru už jen doráží občasné linky na články z oficiální webové stránky ČSSD.

ANO boduje, i když to někdy trochu přehání

Proti výše zmíněným dinosaurům, kteří sociální média sotva chápou, je stránka nově se formující strany ANO příjemným překvapením. Stránka je dynamická, zveřejňuje fotky osobností, které ANO podporují a tyto osobnosti na stránku samy přispívají, dále ANO láká i na živé přenosy ze setkání s občany. To vše je doprovázeno čilou diskuzí. Martin Ježek podotýká, že ANO pravděpodobně některé komentáře maže, ale negativní, avšak konstruktivní připomínky ponechává, čímž vytváří ovzduší zdravé diskuse.

Jediné, co lze straně vytknout, je možná až přehnaná aktivita, kdy stránka publikuje i dvacet příspěvků denně.

TOP 09 osvěžuje zkušenosti z kampaně s Karlem

Strana TOP 09 proslula svěží, neotřelou kampaní před prezidentskými volbami, kdy si svou nadsázkou a humorem získala a posléze i zmobilizovala početný tábor přívrženců. Pro letošní volby se z Karla – Punkera stal  uhlazenější Agent 009. Uvidíme, jaký ohlas tato stylizace přinese.

Zemanovci vám nabídnou místo na „koresponďáku“, ale nebaví

Strana SPOZ nabízí svým přívržencům na Facebooku vtipné osvěžení, parodující momentálně probíhající kampaň – fanoušek může vyměnit známku se Zemanem na korespondenčním lístku za svou fotku. Jinak se stránka zabývá především postováním článků z oficiálního webu nebo jiných médií a prokládá to snímky prezidenta z jeho cest po republice.

„ Při hledání zemanovců je lepší skončit na stránce Kateřina Zemanová – oficiální stránka nebo na některé z fanouškovských stránek Veroniky Zemanové (modelka a herečka, pozn. red.). Je to minimálně zábavnější,“ podotýká Tomáš Nádr z Havas Worldwide Digital.

Jako dobře vedené označují odborníci také stránky Strany Zelených a České pirátské strany. Obě uskupení správně chápou potenciál sociálních sítí a také vědí, jak i bez boubelatého rozpočtu vytvořit zajímavou, chytlavou kampaň.

Naopak totálně zklamaly strany KDU-ČSL a KSČM. KDU-ČSL využívá facebookové stránky pouze jako album fotografií svého předsedy Petra Bělohrádka ze setkání s jinými významnými politiky nebo z kontaktní kampaně. Komunisté na Facebooku především kritizují ostatní partaje a prokládají to články z oficiálního webu.

Experti očekávají, že během měsíce, který do voleb zbývá, již strany nestihnou přijít s žádným překvapivým či přímo šokujícím nápadem. Tomáš Nádr v to dokonce doufá a připomíná přihlouplé Hovory od bazénku Zdeňka Škromacha. „ Rád bych věřil, že nás už strany ničím nepřekvapí. Ale to bych byl velmi naivní.“

Uvidíme, zda nás politické strany ještě něčím neohromí. Už se jim to, v různých souvislostech, podařilo mnohokrát.

Zdroj: http://goo.gl/yGMhRj

Publikováno: Pátek, 27 Září, 2013 autorem Facemag.cz
Doporučujeme
Facemag na Facebooku
Přečetl jsi fakt všechno?
Aktivita
Další parádní weby