Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Marketéři se učí hrát podle nových pravidel Facebooku

Facebook nedávno dost zásadně změnil systém, který určoval zobrazování příspěvků v newsfeedu uživatelů. Ohání se tím, že veškeré jeho kroky vedou k většímu komfortu uživatelů, kdo ale na změny doplácí, jsou marketéři a značky. A někdy dost krutě.

Své zkušenosti má společnost Sim Partners, poskytovatel technologií lokálního a sociálního marketingu. Poté, co společnost přestala kupovat reklamu na Facebooku, zaznamenala naprosto šokující snížení návštěvnosti stránky. Jak říká partner společnosti Jim Hawkinson, s určitým poklesem návštěvnosti společnost počítala – byl to přirozený důsledek toho, že si firma neplatí reklamu. Ale pokles návštěvnosti v rozmezí od 69 do 83 % je neuvěřitelný.

Sim Partners ovšem nejsou jedinou firmou v takové situaci. Poté, co Facebook spustil nový algoritmus newsfeedu celá řada společností sleduje, jak jejich několikaleté úsilí vzalo za své prakticky přes noc.

Konkrétně se jedná o společnosti, které se z mnoha důvodů rozhodly omezit nákup reklamy na Facebooku. Nový algoritmus pak způsobil, že uživatelé Facebooku příspěvky společností vůbec nevidí a tím pádem stránky společností ani nenavštěvují.

A dotčeným společnostem nezbývá nic jiného, než se přizpůsobit.

Facebook není zadarmo – má to tak být?

Nový algoritmus, spuštěný na začátku prosince, mimo jiné způsobil, že se příspěvky stránek začaly v newsfeedu uživatelů objevovat méně často. Nejprve si toho všimly samotné značky a Facebook jejich podezření záhy potvrdil. Navíc dodává, že snížení návštěvnosti je možné celkém snadno vykompenzovat – jak jinak než nákupem reklamy.

„Stejně bychom nakonec na Facebooku inzerovali,“ říká Brenda Arndt, marketingová a programová manažerka v Amplifonu, společnosti pro výrobu sluchových pomůcek. „Myslím, že je naprosto v pořádku, že si musíme platit reklamu, abychom zaznamenali nějaký dosah. Nikdy jsem si nemyslela, že je Facebook bezplatný nástroj pro to, abychom dosáhli na naše fanoušky.“

Facebook je ovšem mocnou platformou a to nejen pro inzerování vlastních výrobků a služeb, nýbrž i proto, že umožňuje kontakt značky a jejích fanoušků na bezplatné bázi. Toto živoucí spojení je nejlepším možným marketingem, myslí si Jim Tobin, prezident společnosti pro sociální marketing Ignite Social Media. Nový algoritmus Facebooku ale právě takovéto spojení nyní zásadně omezil.

Hlavním cílem je pohodlí uživatelů, říká Facebook

Facebook otevřeně přiznává, že změna algoritmu byla schválně udělaná tak, aby uživatelé dostávali méně příspěvků od značek. Má to omezit zahlcení uživatelů příspěvky od společností, jejichž stránku si uživatelé třeba oblíbili před dlouhým časem a už vlastně ani nevědí proč a její obsah je nezajímá.

Facebook všem marketérům připomíná, že jeho hlavním cílem vždy bylo a je především pohodlí uživatelů a jejich pozitivní zkušenost. Pokud se uživatel nebude na Facebooku cítit příjemně, samozřejmě to negativně ovlivní i inzerenty.

Nebudeme platit za něco, co lidé ani neuvidí, říkají značky

Některé společnosti ovšem na změny reagují stažením se z Facebooku a hledáním jiných způsobů, jak propagovat své služby. Nevyplatí se jim totiž investovat peníze do příspěvků, které lidé ani neuvidí. Změna algoritmu byla náročná na čas i finance, které by jistě bylo příjemnější vynaložit jinde.

Je to i případ vaší značky? Důkladně prostudujte, jaké měla změna algoritmu dopady na návštěvnost vaší stránky a zkuste, jak se situace ještě změní po zapojení placené reklamy. Pak teprve zjistíte, zda vám má aktivita na Facebooku stále co nabídnout.

Zdroj: Mashable.com

Publikováno: Středa, 1 Leden, 2014 autorem Facemag.cz