Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Končí éra Facebooku?

Každým rokem Facebook bojuje o to, aby opět upoutal pozornost budoucích generací. Čísla jsou neúprosná: ve třetím čtvrtletí roku 2013 klesl počet teenagerů na Facebooku o 16 %. Zdá se, že příští generace postupně sociální sítě opustí. Ale proč se to děje?

Historie se opakuje

Historie Facebooku se velmi blízce podobá dějinám různých sociálních hnutí. Ty se dají v podstatě rozdělit na čtyři etapy:

  1. Vznik: První fáze hnutí, kdy se rodí, získává svou dynamiku a také začíná probouzet diskusi. V historii Facebooku zhruba období roku 2005.
  2. Růst: Období, kdy hnutí dosáhne rozhodující velikosti a stává se silou, s níž je nutné počítat. Facebooku se tento bod týká kolem roku 2009, kdy sociální síť předstihla MySpace.
  3. Byrokratizace: Hnutí se formalizuje. Facebook se stal „opravdovou společností“ s vlastními akciemi, najal tisíce zaměstnanců a převzal korporátní kulturu.
  4. Úpadek: Hnutí se rozpadá. Facebook je v současnosti hluboce vrostlý do naší kultury a je ustálený. Podobně, jako tomu je u sociálních hnutí, „jeho cíle a ideologie jsou společností přijaty a již neexistuje důvod, aby hnutí existovalo.“

Proč lidé odchází?

Vidíme to sami – Facebook se stal součástí našeho světa, jednou z jeho insitucí. Je jako samostatná čtvrť naší globální obce. Bohužel to ale není ta, v níž se po večerech poflakují naši mladí.

Dnešní teenageři vidí Facebook asi podobně, jako předešlé generace LinkedIn – jako užitkové místo pro navazování kontaktů. Když se navazování kontaktů přes sociální sítě stalo neoddělitelnou součástí našich životů, my jsme se stali mnohem citlivějšími na to, co o sobě na nich prozradíme. Představte si, že vylezete na pódium před velké publikum, složené z vašich přátel, známých, rodinných příslušníků i docela cizích lidí. Před takovou skupinou jen těžko budete sví a otevření.

Tak to funguje i na Facebooku – lidé sdílí jen ty chvíle ze svého života, na které jsou nejvíce pyšní, aby se před druhými předvedli v tom nejlepším světle. Příliš mnoho vyfiltrujeme a ztrácíme opravdové lidské spojení. Více nám záleží na tom, jak před lidmi vypadáme, než na samotném kontaktu s nimi. Vše, co uděláme, je doprovázeno schizofrenním pocitem, že nás každý sleduje a hodnotí.

A který teenager by se, mimochodem, chtěl bavit na stejném místě jako jeho rodiče?

Budoucnost Facebooku?

Facebook už nikdy pro mladé nebude „cool“. Ale má peníze, a tak si to může koupit. Prvním takovým krokem byla miliardová akvizice Instagramu. Facebook totiž dobře chápe, jak moc se musí snažit, aby si udržel svou pozici – a to i pomocí prostředků, které s ním samotným zas až tak nesouvisí.

Facebook je nyní plnohodnotnou společností a to znamená, že se tak musí začít i chovat. Jeho hlavním cílem nyní je, aby byl co nejvýhodnější pro držitele svých akcií. Jeho strategie je ale v přímém rozporu s jeho původním posláním – umožňování volné sociální interakce. Jeho zájem už není jak spojit lidi, ale jak z nich vyždímat peníze. Jestliže se chcete bavit se svými přáteli, ale odevšad vás bombardují reklamy, nejspíš se seberete a půjdete jinam.

Proč je to důležité?

Z pozorování životního cyklu Facebooku se můžeme leccos naučit o fungování sociálních sítí jako takových. Zjišťujeme, že sociální sítě žijí a umírají, podobně jako lidé. Stárnou a touží po ztraceném mládí.

Co bylo cool v sedmdesátých letech, lidé osmdesátých let zavrhovali. Čemu se naopak věnovali lidé v „osmdesátkách“, už lidem z let devadesátých nic neříkalo. Sociální sítě podléhají stejným trendům, jaké pozorujeme ve společnosti po celou její existenci. To je také důvod, proč všechny ostatní sociální sítě bojují s Facebookem – myslí si, že v budoucnu zaujmou jeho místo. Je to ale boj o poslední místo na potápějícím se Titanicu, zatímco nikoho nenapadne se podívat, že všechny záchranné lodě už odjely.

V budoucnu nás čekají jiné, zajímavější a lepší způsoby vzájemné komunikace a spojení. Dříve jsme si mysleli, že je Facebook neporazitelný – ale tato éra dospěla ke svému konci. Nyní nás čeká nějaká nová. A možná to budete právě vy, kdo se bude podílet na jejím vybudování…

Zdroj: http://takeaswig.com/the-end-of-the-facebook-era

Publikováno: Čtvrtek, 19 Prosinec, 2013 autorem Facemag.cz