Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Jak počítat engagement na Facebooku?

Jednou z klíčových možností, jak měřit popularitu, je na Facebooku engagement. Měří se v interakcích – interakcích uživatelů. Jde o to, je co nejvíce zapojit. Tahle strategie by je co nejvíce měla „vtáhnout do hry“, aby komentovali, sdíleli vaše příspěvky a rozšiřovali tak podvědomí o vás/vaší značce. Jak ale tuto hodnotu přesně získat a změřit?

Jak změřit popularitu vaší stránky?

Aktivní fanoušci

Nejdříve si řekněme, jakou hodnotu vlastně hledáme. Jde o to znát poměr aktivních fanoušků vůči celkovému počtu fanoušků. Toto číslo nám ukazuje, jak zajímavý obsah publikujeme, spíše tedy jak moc se líbí našim fanouškům.

Pamatujte však na to, že je vždy nutné zaměřit se na počet unikátních fanoušků. V praxi se totiž bohužel často setkáváme s použitím tohoto nesprávného algoritmu:

Míra engagement = Likes + sdílení + komentáře/fanoušci

A v čem je problém? Jednoduše tohle prostě není ta správná hodnota engagementu. Jedná se pouze o nejčastější tři typy interakcí od fanoušků. Nic více. Tato hodnota prakticky nic více neříká. Neříká nám nic o tom, co potřebujeme vědět. A proč?

  • ve vzorci nejsou počítáni unikátní uživatelé, takže každý uživatel může být vlastně započítán vícekrát
  • ve vzorci chybí mnoho jiných typů interakcí
  • vydělení počtem fanoušků není relevantní, protože část fanoušků daný příspěvek třeba vůbec neviděla

Takže jak je to tedy správně?

Co třeba tenhle vzorec?

Míra engagement = PTAT (People Talking About This) / fanoušci

Ano, to je určitě lepší než předcházející vzorec. Proč? Protože pracujeme s číslem unikátních uživatelů a vezmeme v úvahu větší množství různých způsobů interakce, například:

  • like stránky
  • příspěvek na zdi stránky
  • like příspěvku
  • komentář u příspěvku
  • sdílení příspevku
  • odpověď na otázku
  • zmínění stránky v příspěvku
  • označení stránky ve fotografii

Je tedy tento vzorec správný? Stále ještě ne. Máme zde totiž některé formy interakce, které nám pořád chybí. Například:

  • přehrání videa
  • zobrazení fotografie
  • kliknutí na webový odkaz

Všichni víme, jak často zveřejňujeme fotografie, videa a webové odkazy (protože také dobře víme, že tento obsah lidi zaujme). Tak by byla velká chyba nezahrnout tyto typy interakce do našeho vzorce. To je důvod, proč budeme používat jinou metriku, která se vztahuje na všechny z těchto interakcí. Nazývá se Engaged Users. Facebook tuto metriku popisuje jako:

Počet lidí, kteří jsou spojeni s vaší stránkou. Spojení zahrnuje každé kliknutí.

Takže upravme předchozí vzorec:

Míra engagement = Engaged Users  (zapojení uživatelé)/ fanoušci

Hotovo? Ne tak docela… Jak už bylo řečeno, ne každý uživatel má přístup k příspěvkům naší stránky. Někteří z nich naše příspěvky vídat nechtějí, částečně je to způsobeno i pravidly samotného Facebooku. Pojďme to tedy uvést do pořádku.

Náš vzorec je nutné změnit tak, aby počítal se správným počtem fanoušků – jen s těmi, jimž se náš příspěvek zobrazil na domovské stránce. Zdá se vám to složité? Klid, pomůže nám k tomu metrika zvaná page_impressionis_unique.

Facebook ji popisuje následovně:

Počet lidí, kteří viděli nějaký obsah související s vaší stránkou.

Tohle je vlastně něco jako Total Reach (celkový dosah) a to je přesně to, co jsme hledali. Nakonec jsme tedy přišli na správný vzorec, jak vypočítat míru engagement:

Míra engagement = Engaged Users (zapojení uživatelé)/unikátní zobrazení stránky

Zdroj: zoomsphere.com

Publikováno: Středa, 19 Červen, 2013 autorem Facemag.cz
Doporučujeme
Facemag na Facebooku
Přečetl jsi fakt všechno?
Aktivita
Další parádní weby