Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Jak Facebook válčí na mobilních zařízeních?

Před osmnácti měsíci Mark Zuckerberg nebyl příliš nadšen se strategií Facebooku pro mobilní telefony. Největší sociální síť světa nabízela skutečně slabý produkt – hybridní aplikaci, běžící na HTML5, neporovnatelnou s aplikacemi, které jiní nabízeli pro iOS a Android a naprosto ignorující platformu, kterou nyní Facebook sám považuje za nejdůležitější – tedy mobilní telefony.

„Byla to sázka na špatného koně,“ přiznal nyní Zuckerberg na konferenci TechCrunch Disrupt. Společnost se natolik zaměřila na vývoj kvalitního webu, že zcela pustila ze zřetele rychle se rozvíjející trh s mobilními telefony. Před rokem však Facebook bolestně prozřel a nabral zcela nový kurz.

Další miliarda uživatelů díky mobilům?

Mobily se staly nejdůležitější platformou, díky níž chce Facebook získat další miliardu uživatelů (a tu další také). Poté, co Facebook před rokem spustil aplikace pro iOS a Android, Facebook veřejně i interně přijal přístup „mobil na prvním místě“. To, co dříve Facebook opomíjel, se nyní ocitlo ve středu jeho zájmu.

Není žádným tajemstvím, že mobilní uživatelé jsou pro společnost velmi důležitou komunitou. Z téměř sedmi set milionů denně aktivních uživatelů, kteří se v červnu tohoto roku přihlásili na Facebook, více než dvě třetiny tak učinilo přes mobilní zařízení. Reklamy na těchto zařízeních, které před rokem ještě ani neexistovaly, ve druhém kvartálu přinesly Facebooku 41% jeho celkového zisku z reklam, tedy asi 655 milionů dolarů. Mark Zuckerberg podotýká, že mobilní uživatelé stráví jednu z pěti minut online na Facebooku, zatímco u uživatelů webu to je pouze jedna minuta ze sedmi.

Situace před rokem? Tragická

S vědomím, jak důležití jsou mobilní uživatelé Facebooku, se zdá zvláštní, že ještě v roce 2012 se o ústřední odvětví Facebooku pro mobilní zařízení staralo méně než dvacet lidí a aplikace pro Facebook byla aktualizována jednou za tři až šest měsíců, zatímco verze pro web byla updateována dvakrát denně. Poté, co se společnost rozhodla zaměřit na mobilní aplikace, najala stovky inženýrů a vývojářů do nově vznikajících týmů a všem poskytla školení, týkající se iOS a Androidu. Updaty pro novou aplikaci přicházely nyní každý měsíc.

Facebook pro mobilní zařízení si také získává čím dál větší dominanci: řada nových prvků, jako třeba nahrávání fotek na Facebook nebo automatické přehrávání videí je nejprve spuštěno na mobilní aplikaci a teprve později je dostupné uživatelům na webové verzi sítě.

Strategie Facebooku je sice globálně vzato úspěšná, i zde však došlo k neúspěchům – třeba dlouho očekávaný prvek Graph Search stále není pro mobilní uživatele k dispozici, a také Facebook Home byl průšvihem.

Jaké je budoucnost Facebooku v mobilních zařízeních?

Jak už bylo zmíněno, Facebook doufá, že se mu díky mobilním aplikacím podaří získat další miliardu uživatelů. K tomu souží nejen čím dál dokonalejší a sofistikovanější aplikace pro Android a iOS, ale i nenáročná aplikace Facebook for Every Phone, která umožňuje připojení i uživatelům, kteří vlastní „hloupý“ telefon.

Facebook dále investuje nemalé prostředky do vývoje aplikací a průzkumu trhu. Nedávno vyslal skupinu svých zaměstnanců na Filipíny, kde měli zjistit, jak funguje trh v zahraničí. Každý zaměstnanec dostal pouhých padesát dolarů a instrukci, že má za tyto peníze sehnat nejlepší dostupný mobil na místním trhu. Facebook se tak snaží odhalit, jaká zařízení nejčastěji používají lidé v těchto oblastech. Podobné průzkumy již provedl v Africe a chystá se za tímto účelem navštívit i Latinskou Ameriku.

V Menlo Park mezitím inženýři oživují starší verze aplikace pro Android, aby zjistili, jak aplikace fungují v zemích, kde technologie zaostávají za půrměrem západního světa. Facebook zkrátka v posledním roce zcela redefinoval své zaměření, což se příznivě projevilo i na ceně akcií – z 22 dolarů vzrostla jejich cena na téměř 46 dolarů za kus.

Desktopová verze Facebooku nezmizí, toho se nemusí nikdo obávat. Jedná se o velmi důležitou platformu. Mobilní zařízení se ale stávají hlavním nositelem úspěchu a růstu Facebooku v příští dekádě. „Zaměřujeme se na to, co považujeme za správné,“ řekl Zuckerberg na TechCrunch Disrupt. „Rosteme, spojujeme více lidí, lidé se více zapojují, sdílejí více obsahu.“

Zvolil Facebook správnou strategii a vyplatí se mu zaměření na mobilní zaměření? Příští roky ukážou, zda vizionář Zuckerberg tentokrát nešlápl vedle…

Zdroj: http://mashable.com/2013/09/20/facebook-mobile-strategy/

Publikováno: Pondělí, 23 Září, 2013 autorem Facemag.cz
Doporučujeme
Facemag na Facebooku
Přečetl jsi fakt všechno?
Aktivita
Další parádní weby