Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Facebook zavede částečně chronologický newsfeed, aby konkuroval Twitteru

Facebook by brzy mohl být zase o něco podobnější svému největšímu rivalu, Twitteru. Společnost interně testuje nový „Chronological by Actor“ způsob zobrazování příspěvků v newsfeedu. Posty, týkající se významné a právě probíhající události tak budou řazeny chronologicky a ne podle relevance, jako ostatní posty. Facebook se tak – zdá se – snaží ukrást Twitteru jeho místo královské sociální sítě aktuálních událostí.

Úpravu newsfeedu Facebook oficiálně vyhlásil včera na tiskové konferenci ve svém hlavním sídle v Menlo Park. Cílem této konference bylo především vysvětlit přítomným reportérům a veřejnosti, jak bude nový feed fungovat. Veškeré změny, které se budou dít, bude nicméně Facebook vysvětlovat i na svém blogu.

Facebook představil ještě dva nové nástroje pro třídění příspěvků ve feedu: „Story Bump“, který posune na horní místa příběhy, které jste ještě neviděli, a „Last Actor“, díky kterému na horních místech uvidíte příspěvky lidí, se kterými jste byli bezprostředně předtím v kontaktu nebo jejichž profil jste navštívili.

Nejpřekvapivějším prvkem je ale nový „Chronological by Actor“.

Strategií Facebooku v posledních letech bylo, aby se uživateli zobrazovaly jen ty nejrelevantnější příběhy a posty lidí, které má mezi svými přáteli, místo netříděné masy postů, kterou na vás hrne Twitter. Tento způsob myšlení se chytil – lidé sdíleli dvakrát více.

Facebook vítězí v aktivitě, ztrácí během velkých akcí

Když ale přijde řada na aktuální události, ať už to jsou třeba sportovní utkání nebo veletoče naší vlády, Twitter se svým chronologickým řazením jednoznačně vítězí. Na Twitteru se žádný příspěvek neskryje, když nezíská dostatek retweetů nebo komentářů – zkrátka visí tam, kde byl zveřejněn, a poskytuje tak pohotovou informaci o aktuálním dění.

Rozdíl mezi těmito dvěma sociálními sítěmi by se dal vyjádřit jednoduše: Twitter exceluje, když se jedná o aktuální akci, zatímco Facebook je nejlepší v poskytování přehledu o tom, co nejzajímavějšího se stalo, když jste byli pryč.

Facebook si ovšem uvědomil, že v aktuálních událostech se skrývá obrovský potenciál, neboť tyto události vyvolávají masivní emocionální odezvu a produkují obrovské množství aktivity na sociálních sítích. Začal tedy přemýšlet, jak by mohl vyniknout i v této oblasti. Nejprve Facebook zavedl hashtagy, se kterými již dříve přišel Twitter. Hashtagy ovšem vyžadují určitý způsob chování, který uživatelé Facebooku na rozdíl od uživatelů Twitteru nemají zažitý. Ani možnost přepínat mezi zobrazováním relevantního nebo nejaktuálnějšího řazení se moc nechytla, tak Facebook stvořil hybrida – „Chronological by Actor“.

Jak tento algoritmus funguje?

Někdo z vašich přátel postuje několik příspěvků z dění jedné události – řekněme, fotbalového zápasu. V současném způsobu řazení příspěvků byste jeho posty viděli podle toho, jak byly komentovány nebo jim byly udělovány Likes, ale už ne podle jejich časové posloupnosti – sledování události by tedy bylo velmi zmatené. „Chronological by Actor“ rozliší příspěvky uživatele, které se týkají dané události, a seřadí je chronologicky, zatímco ostatní obsah bude i nadále řazen dle relevance.

Zdá se to zmatené? Jedná se ovšem o originální způsob, jak se zapojit do komentování probíhajících událostí, aniž by přitom Facebook ztratil svou tvář. Nezapomínejme, že na rozdíl od Twitteru Facebook ukazuje v newsfeedu řadu dalších prvků: pozvánky na události, kdo se s kým spřátelil, výzvy aplikací a her a mnoho dalšího. To je pro nás zajímavé jen tehdy, pokud je to relevantní – pokud se to týká našich nejbližších přátel. Chronologický systém řazení příspěvků v newsfeedu již pro Facebook není únosný.

Facebook takto osobitě pronikl do velké oblasti zájmu sociálních médií – aktuálních událostí. Jsme zvědavi, zda se jeho nový systém řazení příspěvků osvědčí…

Zdroj: http://techcrunch.com/2013/08/06/facebook-the-moment/

Publikováno: Čtvrtek, 8 Srpen, 2013 autorem Facemag.cz