Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Facebook poskytne marketérům data ke konverzacím s bohatšími detaily, než Twitter

Facebook ví, o čem se bavíte, stejně jako Twitter. Hranice jeho možností zatím dosahovala k tomu, že také věděl, kdo jste. To se má ale brzy změnit.

Nejnovější API Facebooku nyní umožní vyhledávání vašich veřejných postů, ale navíc i vypíchne klíčová slova a pak najde demografické údaje o každém, kdo tato klíčová slova také zmiňuje ve svých příspěvcích.

Facebook Lexicon: Skončil, ale jeho duch žije dál

Vše začalo s Facebook Lexicon, který byl spuštěn v roce 2008. Lexicon umožňoval vidět, s jakou relativní frekvencí se daná klíčová slova objevují v příspěvcích na Zdi. Podobně jako v Google Trends jste nemohli vidět přesně, kolikrát lidé použili dané slovo, ale mohli jste zjistit, jaké popularity toto klíčové slovo dosáhlo v určitém čase. O necelé dva roky později Lexicon skončil.

Nyní se zdá, že Facebook jeho myšlenku opět oživil. Ohlásil totiž spuštění nových Public Feed API a Keyword Insights API, přičemž k nim dal rovnou přístup takovým společnostem, jako je CNN, BSkyB nebo analytikům z Mass Relevance.

Co dokážou nové API?

Public Feed API dovoluje výše zmíněným společnostem vyhledávat konkrétní klíčová slova a sledovat příspěvky, které tato klíčová slova zmiňují. Keyword Insights API umožňuje, aby společnost viděla, jak často se klíčové slovo použilo nejen ve veřejných, nýbrž i soukromých příspěvcích za určité časové období a zároveň poskytuje přehled demografických faktorů uživatelů: jejich věk, pohlaví nebo místo pobytu.

Neděste se ale zbytečně: API stále respektují nastavení vašeho soukromí. Keyword Insights API sice zaznamená použití klíčových slov ve vašich soukromých postech, ale společnosti zobrazí pouze anonymní graf, ze kterého k vašemu účtu nepovede žádná stopa. Vaše soukromé posty nikdo neuvidí, stejně jako vaše jméno nebo jiné informace z vašeho profilu.

Kopíruje Facebook Twitter? Možná – ale s mnohem lépe

Můžete si myslet, že Facebook zase jen kopíruje Twitter, nicméně nové nástroje mohou být na Facebooku mnohem mocnější, než by kdy mohly být na jeho konkurentovi. V roce 2010 udělal Facebook velmi chytrou věc: všechny informace o vás umístil přímo na začátek vašeho profilu. Tak na vás neustále doráží informace, že nemáte vyplněné místo pobytu a kamarádi vás upozorňují, že jste si nepřidali své nové zaměstnání. Takřka přes noc tak Facebook vybudoval nejdetailnější a nejpřesnější systém sběru dat o svých uživatelích, který kdy spatřil světlo světa.

Informace o vašem vzdělání, jazycích, kterými mluvíte nebo vztahovém statusu se staly nepostradatelnými pro chod algoritmu, který upravuje podobu vašeho newsfeedu, stejně jako pro celý byznys kolem reklamy. Tak se vám ukáže více příspěvků od lidí, které znáte už od mateřské a reklamy, které vám nabídnou svatební šaty, protože Facebook ví, že jste zasnoubeni.

Vaše data proslaví Facebook

A právě tato data nyní pomohou Facebooku navázat oboustranně výhodnou spolupráci s velkými mediálními společnostmi: společnosti dostanou cenná data výměnou za to, že zpropagují Facebook jako místo, kde se živě diskutuje o největších aktuálních událostech od sportovních přenosů až po televizní seriály. Když televizní zprávy využijí API Facebooku, aby zjistily, kolik lidí hovoří o konfliktu v Sýrii, zároveň svým divákům dá najevo, že Facebook je místem, kde celou záležitost mohou důkladně probrat.

Twitter dělá v podstatě totéž už po celé roky s jedním rozdílem: nepožaduje po svých uživatelích tak podrobné osobní informace, jako Facebook. Když se přihlásíte na Twitter, jediné, co po vás bude chtít, je vaše místo pobytu a lidé, které si přejete sledovat.

Takže zatímco Twitter dokáže říct, zda a v jaké míře lidé mluví o Miley Cyrus, Facebook vám nyní ukáže, zda o ní nejvíce hovoří teenageři nebo dospělí, nebo které město píše nejvíc o domácím sportovním týmu. Se svou uživatelskou základnou, která je asi pětinásobně větší než základna Twitteru, strukturovaná data mohou z Facebooku učinit skutečného miláčka médií.

Přístup k nástrojům dostanou i značky a reklamní agentury

A miláčka marketingu zrovna tak. Facebook potvrdil, že přístup k oběma API v brzké době získají nejen zástupci médií a analytických firem, nýbrž i značky a reklamní agentury. Tato možnost tu však nebude pro všechny – Facebook si pečlivě vybere, komu tyto nástroje zpřístupní.

V první řadě by to mohly být některé velké společnosti a vybraní marketingoví vývojáři. Facebook již řadu novinek zkoušel metodou pokus-omyl a dá se předpokládat, že takový postup zvolí i zde: uvolní API a bude sledovat, co se nejvíce osvědčí. Nabízí se několik možností, jak by se nové nástroje mohly stát užitečnými. Zaprvé, určitě zvýší funkčnost tzv. naslouchání sociálních médií, tedy i lepšího zacílení příspěvků stránek. Velkou příležitost lze také vidět v přesnějším zacílení reklamních sdělení.

Perfektně zacílená reklama

V tuto chvíli Facebook směřuje reklamy podle vašich zájmů a informací na vašem profilu. V roce 2011 Facebook testoval možnost zacílení reklamy podle toho, co právě postujete. A loni Facebook spustil Facebook Exchange, který umožňuje  inzerentům zacílit na vás podle stránek, které jste právě navštívili.

Kombinace reklamy, založené na vašich posledních příspěvcích, a jejího okamžitého doručení k vám, vytváří cestu k zacílení reklamy na lidi, kteří právě diskutují na příbuzné téma. Můžeme pravděpodobně v dohledné době očekávat, že Facebook aktualizuje API pro reklamy tak, aby byly reklamy cílené pomocí klíčových slov v aktuálních příspěvcích.

Zatím můžete očekávat jen to, že se statusy z Facebooku začnou častěji ocitat ve vysílání televizních zpráv. Pokud své statusy updatujete veřejně, možná se z vás dokonce stane celebrita. V delším časovém horizontu se Facebooku jeho nová strategie ale může velmi slušně vyplatit. Jestliže totiž inzerenti zjistí, o čem se bavíte a kdo jste, otevřou své peněženky – aby vás přesvědčili, že to máte udělat také.

Zdroj: http://techcrunch.com/2013/09/09/your-conversations-are-the-product/

Publikováno: Neděle, 15 Září, 2013 autorem Facemag.cz