Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Facebook Places: řekněte přátelům, kde jste

Geolokační služby – nový trend, který zaujal uživatele svou praktičností a investory svým komerčním potenciálem. Podobnými vlastnostmi ohromily svět také sociální sítě. Jednoduchý nápad založený na sdílení své aktuální pozice, se stal malou revolucí. Do této chvíle kralovaly na poli geolokace služby jako Foursquare a Gowalla. Tomu je ale od včerejška pravděpodobně konec. V noci byla oficiálně představena a spuštěna geolokační služba Facebook Places (Místa).

Její integrace do Facebooku už je zárukou obrovského úspěchu a tak se doposud největší hráči Foursquare, Gowalla, Yelp a Booyah rozhodli raději spolupracovat. K nim se připojil také Microsoft Bing, aby podpořil službu dodáním svým map.

Služba Facebook Places je prozatím spuštěna jen velmi omezeně. Využívat jí můžete pouze na území USA a pokud máte iPhone. Druhá možnost je, pokud Váš smartphone podporuje HTML5 s geolokací, přejít na adresu touch.facebook.com.

Facebook Places

Facebook Places v praxi

Prakticky bude Facebook Places fungovat velmi obdobně, jako Foursquare a jim podobné služby. Pro jejich uživatele tedy není třeba nic dalšího vysvětlovat, nicméně pár odlišností tu je.

Ve svém mobilním telefonu zmáčknete na Facebooku „Check In“ tlačítko. Zjistí se Vaše poloha a z nabídky míst kolem Vás si vyberete to, kde se nacházíte. Pokud vyvolenou kavárnu, či jiné místo v nabídce nenajdete, jednoduše ho můžete do systému přidat. V případě, že nejste sami, můžete jako doplňkovou funkci využít označení Vašich kamarádů, kteří jsou s Vámi. To funguje podobně jako označování na fotografiích. Navolíte si, jestli chcete svou polohu sdílet s přáteli a nakonec vše potvrdíte.

Označení přátel, kteří jsou s Vámi, je právě jedna z novinek, kterou jiné geolokační služby neumí. Samozřejmě i oni se „čeknou“ dobrovolně, Váš návrh musí nejprve potvrdit. V případě, že službu nevyužívají, projeví se to na Facebooku jako prosté označení přátel ve statusu, jak ho známe dnes.

Další novinkou bude propojení míst s Facebook stránkami. Například firma si může „přivlastnit“ ke stránce konkrétní místo, kde sídlí. Tato funkce ještě rozšiřuje už tak značný komerční potenciál geolokačních služeb. Cenná data, která o uživatelích Facebook sbírá, se rozšíří o místa, která navštěvují, což bude zajímat nejednu firmu. Dovedu si například představit kavárnu, která zacílí svou reklamu o novém produktu na lidi, kteří do této kavárny chodí a také na ty, kteří navštěvují kavárny v blízkém okolí.

Nastavení soukromí Facebook Places

Bezpečnost

Z pohledu bezpečnostních rizik se neděje nic nového. I v minulosti Vás mohl kdokoliv označit ve statusu a napsat, že s ním sedíte v konkrétním podniku. Facebook Places tohle jen usnadňuje. Přesto ale přidal Facebook dodatečná nastavení bezpečnosti. Můžete třeba zakázat přátelům, aby Vás označovali, sdílení polohy umožnit jen přátelům, nebo celou aplikaci jednoduše deaktivovat.

Jako u všech online služeb je však třeba mít na paměti: To, co nechcete, aby svět věděl, nepište na internet.

Publikováno: Čtvrtek, 19 Srpen, 2010 autorem Facemag.cz