Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

Chcete zvýšit návštěvnost svých FB stránek? Zaměřte se na EdgeRank

Pokud chcete být na Facebooku vidět a využívat Facebook jako účinný marketingový nástroj, je pro vás velmi důležité pochopit celý mechanismus, podle kterého se příspěvky na Facebooku zobrazují.

Facebook nahlíží na jakékoliv příspěvky každého uživatele jako na zvláštní objekt. Všechny jeho statusy, fotky, videa, odkazy, či cokoliv jiného mají nějakou počáteční hodnotu – edge. Ta se zvyšuje spolu s jakoukoliv interakcí, kterou jeho přátelé k danému postu projeví. Takže pokud vám přátelé například “olajkují” status, nebo odkaz, zvyšují tak dodatečný edge a pomyslnou hodnotu objektu.

Určitě jste si všimli, že se vám na zdi nezobrazují příspěvky od všech vašich přátel a stránek, které se vám líbí. Facebook totiž vybírá k zobrazení jen to, k čemu máte určitý vztah. Je to logické – tím, že budete sledovat to, co vás zajímá se nebudete nudit a naopak nebudete zahlceni nezajímavými statusy a odkazy. A právě za tento výběr je zodpovědný EdgeRank, algoritmus, podle kterého je na Facebooku veškerý obsah vybírán.

Vzorec pro výpočet EdgeRanku:

EdgeRank (Sigma) se skládá ze tří hlavních složek : affinity (vzájemný vztah, provázanost), weight (váha, významnost) a time (čas, aktuálnost). Všechny tyto složky jsou zkoumány u každého jednotlivého příspěvku a podle nich je potom udáván výsledný EdgeRank. Čím je EdgeRank vyšší, tím je větší pravděpodobnost, že se vám příspěvek zobrazí v news feedu.

U-Afinita – je vztah, který máte k danému příteli, nebo stránce. Čím častěji si stránku zobrazujete, lajkujete, či komentujete, tím vyšší bude „affinity score“.

W-Váha – Facebook přisuzuje různým typům příspěvků různou váhu. Největší důležitost mají obrázky a videa, následují odkazy a až poté statusy. Samozřejmě zde platí, že čím více komentářů a palců příspěvek má, tím spíše se bude zobrazovat.

D-Čas – neboli „faktor čerstvosti“. Je jasné, že včerejší příspěvky nepatří na Facebooku k těm nejnovějším, a proto je čas jedním ze základních parametrů, podle kterého se příspěvky zobrazují. Kdyby totiž záleželo jen na afinitě a váze příspěvku, viděli bychom v novinkách i rok staré zprávy, jen na základě dvou výše zmiňovaných parametrů.

Pokud tedy chce být na Facebooku vidět, musíte si zajistit vysoký EdgeRank. Nesdílejte proto jen holé statusy, ale vkládejte k nim i obrázky, videa, odkazy a rozvíjejte diskuze. Když chybí afinita ze strany uživatelů, nikdy nezvýšíte zobrazovanou svých stránek.

Ty největší a nejnavštěvovanější stránky na Facebooku mají denně hned několik nových příspěvků, spoustu fotek a videí, kterým lidé dávají palce a komentují je. Lidé, kteří se starají o tyto facebookové stránky jsou s fanoušky v neustálém kontaktu, protože pokud obsah je král, komunikace je královna.

Publikováno: Pátek, 24 Červen, 2011 autorem Facemag.cz