Facebook magazínFacebook magazín | FaceMag.cz

10 produktů, které Facebook spustil a musel odstřelit

Facebook se neustále mění a vyvíjí, stále se zdokonaluje. I u takového kolosu, jako je Facebook, však najdeme kostlivce ve skříni: prvky a nástroje, které se Facebooku tak úplně nepovedly. Které to jsou a proč musely „zemřít“ – někdy velmi rychle?

Žebříček deseti nejnepodařenějších nápadů Facebooku sestavil Mashable.  Podívejme se, jaké přešlapy Facebook během své téměř desetileté historie napáchal?

1. Facebook Beacon

10 produktů, které Facebook vytvořil a zase odstranil

Facebook Beacon – pěkný nápad, jen kdyby tolik nelezl do soukromí…

I přesto, že lidé na Facebooku mají obecně tendenci sdílet všechno – někdy i víc, než by bylo vhodné – Facebook Beacon už byl zkrátka trochu přes čáru. Jednalo se o způsob, jakým sociální síť sledovala, co lidé nakoupí online na jiných stránkách, a tyto informace pak sdílela s inzerenty, kteří podle nich mohli cílit reklamu.

Beacon ale sledoval nakupovací zvyky uživatelů i ve chvíli, kdy nebyli přihlášeni na Facebook, což už představovalo dost zásadní narušení soukromí. Pátého prosince 2007 tak Mark Zuckerberg vydal oficiální prohlášení o Beaconu, v němž se uvádí, že „Facebook poněkud přestřelil“ a Beacon byl brzy stažen.

2. Facebook Credit

10 produktů, které se Facebooku nepovedly

Facebook svého času usiloval i o vlastní virtuální měnu…

Facebook začal fušovat do oblasti virtuální měny mnohem dříve, než kdy kdo slyšel o Bitcoinu. Dokonce vytvořil svou vlastní měnu, Facebook Credit, aby podpořil utrácivé nálady svých uživatelů. Zpočátku měna plnila svůj účel, a to zejména díky společnosti Zynga a její extrémně populární hře Farmville, ve které hráči utráceli za různé bonusy a vylepšení jako diví.

Facebook chtěl postupně Facebook Credit rozšířit natolik, aby sloužil jako opravdová virutální měna pro neomezené množství online transakcí třeba přes PayPal. Nápad se ale neuchytil a Facebook Credit zmizel na sklonku roku 2012.

3. Facebook Places

10 nepodařených prvků na Facebooku

Facebook Places – líbil se vám? Přesto musel zmizet…

Facebook vytvořil svá Místa – prvek pro zaznamenání vaší lokace – pro mobilní telefony, aby lidé mohli sdílet, kde právě jsou. Bylo ovšem potřeba, aby se do systému předem zaregistrovaly podniky. Lidi tato myšlenka moc nechytla a tak prvek zase zmizel. Nyní mají uživatelé možnost zadat místo svého pobytu přímo z pole pro tvorbu statusů.

4. Facebook Deals

10 prvků Facebooku, které byly zase rychle odstřeleny

Prvek, o kterém jste nejspíš nikdy ani neslyšeli…

V roce 2011 se Facebook pokusil konkurovat takovým projektům, jako je Groupon nebo LivingSocial. Spustil prvek, který sdružoval veškeré nabídky slev místních podniků a nabízel vouchery ve Facebook Credit.

Produkt byl spuštěn a vyzkoušen v pěti městech. Je to sice malý výzkumný vzorek, ale výsledky asi byly výmluvné – Facebook své Deals zase rychle zrušil.

5. Facebook Subscribe

Když se Facebook poohlížel po dalším způsobu, jak mezi sebou propojit lidi na síti, napadlo jej vytvořit způsob, jak o sobě mohou mít přehled i lidé, kteří se navzájem „nespřátelili“. A tak se v září 2011 zrodil Subscribe.

Tento prvek se na rozdíl od ostatních ale neztratil úplně – v prosinci 2012 byl přejmenován na „Follow“ – tedy „Sledovat“.

6. Facebook On This Day

10 nepodařených prvků na Facebooku

Celkem vtipná vychytávka se objevila a zase zmizela…

Vlastně se jednalo o skvělý nápad: v roce 2011 jste na svém profilu mohli vidět vlastní status z daného dne, ale starý několik let. Takový milý, vtipný záblesk z minulosti. Po testech tohoto prvku jej ale Facebook nikdy plně nespustil.

7. Facebook Online Offers

10 neúspěšných produktů Facebooku

Facebook Online Offers: Další z nepodařených nápadů Facebooku

Facebook vždy zajímalo, zajímá a bude zajímat, jak z platformy vytřískat nějaké ty dolary navíc. Tak v roce 2012 zavedl takzvané Offers – Nabídky. Spočívaly v tom, že vlastníci stránek a podniků mohli uživatelům nabízet akce, slevy a kupóny. Nápad se v této podobě ovšem neujal a Facebook ho přetavil do stravitelnější možnosti nabídek přímo na stránce podniku.

8. Facebook Questions

10 prvků, které Facebook vytvořil a zase rychle zrušil

Populární Facebook Questions musely být odstraněny… Proč?

Tento velmi raný prvek Facebooku byl spuštěn v roce 2010. Šlo o jakési mikroankety, které mohli uživatelé i majitelé stránek přidat do statusu a to buď s možností více či pouze jedné odpovědi. Prvek se setkal mezi uživateli s velmi příznivou odezvou. Facebook se nicméně z nevysvětlitelných důvodů později rozhodl jej omezit pouze na skupiny.

9. Facebook Gifts

Facebook a jeho nepodařené produkty

Vybrali byste si z dárkové nabídky Facebooku?

Byly kdysi doby, kdy připomínky narozenin vašich přátel měly úplně jiný rozměr, než mají nyní – přes Facebook jste totiž mohli zakoupit a poslat vašemu blízkému oslavenci skutečný, hmatatelný dárek. Nejčastěji se jednalo o různé sladkosti nebo plyšová zvířátka. Dárky se ale na Facebooku příliš neujaly – 80 % uživatelů využívalo aplikaci jen pro posílání narozeninových přáníček. V blízé budoucnosti nejspíš Facebook Dárky zmizí úplně…

10. Facebook Sponsored Stories

10 nepovedených, zrušených prvků na Facebooku

Sponzorované příběhy na Facebooku jsme zažili asi všichni. Komu opravdu vadily?

Sponzorované příběhy byly jedním z nejmilovanějším i nejzatracovanějších prvků na Facebooku. Jakmile někdo z vašich přátel udělil svůj Like nebo komentář stránce nějakého podniku, tento podnik mohl využít jeho komentář a fotku pro účely své reklamy. Tento fakt nicméně vytáčel řadu uživatelů do běla a Facebook nedávno oznámil, že sponzorované příběhy v dubnu zcela zruší.

To byla přehlídka deseti nepovedených produktů Facebooku. Co myslíte, který se k nim v budoucnosti přidá? Pište nám své tipy na opravdu nepodařené prvky a funkce na Facebooku!

Zdroje: Wearesocialmedia.gr, Mashable.com

Publikováno: Pátek, 31 Leden, 2014 autorem Facemag.cz
Doporučujeme
Facemag na Facebooku
Přečetl jsi fakt všechno?
Aktivita
Další parádní weby